Jak zachęcić dziecko do większej aktywności fizycznej?

Sport to samo zdrowie – tak mówi stare i dobrze nam wszystkim znane przysłowie. Uprawianie sportu od najmłodszych lat niesie ze sobą mnóstwo korzyści. I nie tylko w kwestii zdrowia, dobrego samopoczucia oraz świetnej kondycji. Uprawianie sportu uczy systematyczności, rywalizacji zgodnie z zasadami fair play, a także konsekwencji. Niewątpliwie, są to cechy, które przydają się każdemu dziecku oraz dorosłym. Przy właściwym ich rozwijaniu można spełniać wszystkie swoje marzenia i bez lęku stawać przed kolejnymi wyzwaniami. Podpowiemy dziś więc, jak zachęcić i przekonać dziecko do sportu nawet wtedy, gdy za bardzo nie wykazuje ono zainteresowania odkrywaniem właśnie tej dziedziny!

Sport i dziecko – “czym skorupka za młodu nasiąknie…”

Warto wprowadzić dziecko w świat sportu od najmłodszych lat, choćby pierwsze jego kroki miały polegać jedynie na obserwacji taty czy mamy w trakcie wykonywania ćwiczeń. Okazać się może, że dziecka nie zainteresują treningi piłki nożnej, ani judo lub też bieganie. Dopiero za którymś razem rodzic zaobserwować może, że “chyba coś się ruszyło”. Takie sytuacje mogą zaistnieć np. w momentach, gdy po pierwszej wyprawie na miejskie lodowisko dziecko ze zniecierpliwieniem pyta – “Kiedy znowu pójdziemy na łyżwy?” lub gdy po obejrzanym spektaklu baletowym zaczyna w domowych warunkach naśladować tancerki i tancerzy, których poprzedniego wieczora widziało na scenie. Każdy inteligentny i bacznie obserwujący dziecko rodzic z pewnością zauważy charakterystyczny moment, gdy w dziecku zaczyna kiełkować organiczne pragnienie zaistnienia w przestrzeni. A można tego dokonywać na różne sposoby – właśnie przez sport!

Wspólna aktywność fizyczna – zawsze łączy

Wypracować w dziecku zdrowy nawyk dbania o kondycję fizyczną każdy rodzic może na własnym przykładzie. Jeśli dziecko dorastać będzie w domu, gdzie baczną uwagę zwraca się na uprawianie sportu, niekoniecznie wyczynowego, ale zwyczajnie – dla zdrowia – to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że wszelkie nawyki tego typu po prostu “wejdą w krew”. Wspólne, rodzinne wyprawy do lasu, bieganie, jazda na rowerach, taniec towarzyski, tenis, pływanie i inne, zespołowe dyscypliny aż proszą się, aby brali w nich udział wszyscy członkowie rodziny. Obserwowanie przez dziecko dziadków dziarsko spacerujących w formie nordic walking daje do zrozumienia, jak ważne jest dbanie o kondycję także w jesieni życia. W ten sposób spędzać można np. niedzielne popołudnie. Sport może stać się skuteczną alternatywą dla spędzenia popołudnia na kanapie i oglądania telewizji. Dziecko oduczone takich zwyczajów zawsze jest pełne energii i w każdej sytuacji szuka rozwiązania, aby się nie nudzić.

Czytaj też: